Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 6136 ggr
plasso
6/12/07, 9:51 PM

Kan kaniner sörja ihjäl sig?

Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig med ett svar på en fråga jag har. Det är så att jag akut blev tvungen att åka iväg och avliva min ena kanin i söndags. Nu är det så att den andra lilla kaninen bara ligger och vill inte äta. Till saken hör att kaninen som jag har kvar antagligen har ett bettfel som jag är rädd kommer att göra att jag tillslut kommer att få avliva henne med. Är det någon som har hört om det går att operera bettfel? På Molly sitter felet antagligen rätt långt bak i käken (en tand som trycker på?) och det har til följd att hon får en felställning på framtänderna med. Men fram tills nu har hon dock ätit. Jag tror att hon helt enkelt har gett upp nu dels på grund av att Ronja min andra kanin har försvunnit men dels också på grund av bettfelet. Är det någon som har ett förslag på vad jag ska göra?

Annons:
Prizma_o_Kristall
6/12/07, 9:58 PM
#1

Jag tycker du ska åka in med henne till veterinären så att hon/han får titta på bettfelet och avgöra vad som är bäst för kaninen…. Det kan ingen här avgöra tyvärr… Jag har heller aldrig hört att man kan operera bettfel, men om det bara är en tand som växer snett eller så så kanske en veterinär kan operera bort den. Men som sagt, det kan endast vetten avgöra så prata iaf med en veterinär.. Att hon ligger ner mycket kan även bero på det varma vädret, det viktigaste när det är så varmt är att hon dricker mycket vatten. Dricker hon något vatten, har du sett det??

Har inte hört talas om att kaniner kan sörja ihjäl sig då dem inte är flockdjur utan kolonidjur som helst vill bo ensamma. Men om en kaninkompis dör så tror jag nog att den som överlever kan bli deppig och så…

Lycka till!

Kramar//Carro

plasso
6/12/07, 10:01 PM
#2

Jag har inte sett att hon har druckit något idag. Men du har rätt hon kan ju vara påverkad av det varma vädret. Är hon inte bättre i morgon så ska jag åka in med henne tänkte jag. Tack för ditt svar! // Plasso

Sosso
6/12/07, 10:03 PM
#3

Gör en undersökning hos veterinären och få råd och tips? eller vad nu dom tänker göra åt saken.

Kaniner kan sörja ihjäl sig, men jag vet inte hur stor chansen är att den gör det.

plasso
6/12/07, 10:08 PM
#4

Nu var jag ute hos henne och hon drack lite som tur är! Skönt då vet jag att hon i alla fall fick i sig lite vätska!

Sosso
6/12/07, 10:12 PM
#5

Bra tecken Glad

myriis
6/12/07, 10:17 PM
#6

Det är upp till var och en ifall man ska låta en kanin med bettfel få leva. Om man bara behöver klippa/slipa tänderna en gång tycker jag det är ok, men behöver du göra det varannan vecka eller så kan det vara jobbigt för både dig och kaninen..

Annons:
Max-Lisa-Kim
6/12/07, 10:36 PM
#7

Oftast så kan veterinärer fila ner tänderna om de blivit för långa eller sneda på något sätt. Tänderna blir så p.g.a att kaninen (just som din) slutar äta.

 Vi hade två kaniner, Max & Lisa. Men sommaren 2005 dog Lisa, Max slutade äta och skuttade inte särskilt mycket. Jag vet att det är svårt när man precis förlorat den andra kaninen men en bra utväg för den kvarlevande kaninen är att få en ny kompis. Men det beror lite på kön osh å också.

Max var ju kastrerad så vi kunde lätt sätta ihop honom med en ny hona (Kim) igen. Har man redan en hona kan det i vissa fall gå med en till hona, men det klart säkraste valet är en kastrerad hane.

ikea
6/13/07, 12:51 AM
#8

Vad tråkigt att du var tvungen att avliva din kanin.

Jag hade en kanin som hade ärftligt underbett en gång. Det gjorde att tänderna inte slipades ner hur mycket han än åt. Vetrinären drog ut alla framtänderna på honom och han levde ett bra liv i många år efter det. Kändes som ett bättre alternatv än att kanske behöva söva honom var och varannan månad för att slipa ner tänderna.Jag klippte maten åt honom i början men sen lärde han sig att äta ändå. Men han hade inga problem längre bak i munnen. Tycker som dom andra att du ska låta en vetrinär titta på din kanin så att ni tillsammans kan avgöra vad som är bäst för henne. Hoppas det slutar lyckligt.

KajsaM
6/13/07, 12:55 AM
#9

Gå och kolla med vet. och hör vad dom säger. Annars är det upp till dig om hon ska leva eller inte. :)

LinaK
6/13/07, 2:42 AM
#10

Jag tror att kaniner kan sörja ihjäl sig. Jag hade en kanin för många år sedan (en hane), en kompis till mig hade en kaninhona som han fick träffa. Vi hade tänkt ta ungar efter dom, men det blev inga. Efter ett tag blev kaninhonan sjuk och var tvungen att avlivas. Efter det blev min kanin jätte ledsen och vägrade äta. Jag bokade en tid hos veterinär. Men samma dag som vi skulle till veterinären så hittade jag min Musse död..

Känns så hemskt när jag tänker på det.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lotta_A
6/13/07, 5:30 AM
#11

Jag tror också att kaniner kan sörja ihjäl sig. Man märker på vissa kaniner hur deprimerade dom blir efter dom förlorat sin kaninkompis :( Förhoppningsvis kommer din nin över det och börjar äta igen oså.
Du har inte funderat på att köpa en ny kamrat till honom? Det kanske kan hjälpa.

plasso
6/13/07, 10:01 AM
#12

Hej alla!

Tack för alla råd och ideer. Tyvärr har Molly inte ätit något sedan igår. Antingen beror det på att hon sörjer annars är det tänderna som spökar eller en kombination av båda. Jag ska se till att få en tid till veterinären idag för något måste göras. Jag fasar för att det ska bli som jag tror att det kommer att bli - att de säger att vi måste avliva henne. Jag vill verkligen inte förlora båda mina kaniner på kortare tid än en vecka.

Mvh Plasso

plasso
6/14/07, 12:20 AM
#13

Hej!

Jag har nu varit hos veterinären med min kanin Molly. Tyvärr fanns det inte så mycket att göra för att hjälpa Molly. Problemet i hennes käke berodde antingen på bencancer eller att hon fått en infektion i roten på en tand som fått till följd att ben bildades över av någon anledning. Det hade fått till följd att hon fick svårt att röra käkarna. Detta var orsaken till att hon inte kunde äta.

Familjens sorg är stor, båda våra älsklingskaniner dog samma vecka. Det tröstar oss lite att tänka på att dom nu är tillsammans igen. Vad fruktansvärt tomt det känns!

//Plasso

Annons:
KvirrZ
6/14/07, 12:21 AM
#14

#13 Usch vad tråkigt, men det bästa för henne var ju att få somna in iaf :''(
*tröstkramar*

- Mvh Emma

ikea
6/14/07, 12:34 AM
#15

Vill bara ge dig en liten tröstkram…

plasso
6/14/07, 12:39 AM
#16

Tack för omtanken KvirrZ och ikea!

Nicolina
6/14/07, 2:26 AM
#17

Sänder över en varm kram till dig! Det är hemskt när två älskade vänner försvinner så snabbt och tätt inpå varandra…

Vet hur det känns… jag förlorade två av mina älsklingar på kort tid en gång och en annan gång så dog två st samma dag.

KvirrZ
6/14/07, 3:35 PM
#18

Vet också hur det känns, förlorade två djur med tio dagars mellanrum :'(

- Mvh Emma

teddykaniner
7/13/08, 5:27 PM
#19

kan kaniner sörja ihjäl sej?

sory,läste inte allt

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Wera]
7/13/08, 5:30 PM
#20

*Tröst kramar* Jag har aldrig förlorat två kaniner direkt efter varandra, har "bara" förlorat två kaniner under 2-3 månaders mellan rum. :'(

Annons:
Upp till toppen
Annons: