Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 5443 ggr
SallyB
1/8/08, 5:13 PM

"Vattenautomat" ställning f. pet-flaska.

En sån här funderar jag på att köpa. Det är en ställning som man använder vanlig Pet-flaska till och som ändå ger kaninen en vattenyta att dricka ifrån, vilket man vet är viktigt för de flesta djurarter. Dessutom upplever jag att Sid inte riktigt vare sig kan dricka ur sin och möjligen är nippeln i hans flarra lite trög(?).

Är det möjligen någon som har en sån? Finns bl a att beställa från zoosajten.se

Annons:
Pinacoladas
1/8/08, 5:16 PM
#1

den värkar ju jättebra! Kan kolla nu i våran djuraffär här i onsala, puttar tråden, då detta var en bra tråd :)

PRO_Anders
1/8/08, 5:21 PM
#2

Njaä, ta inte den. Den är galvad och zink är inte hälsosamt för nån.

Ta istället en sån som jag har (kolla hemsidan, under "Kaninhuset"), finns att köpa hos (kolla "Länkar & div", Högberga AB.
DEn är av en superhård "plast", som kaninerna inte kan bita sönder heller…

SallyB
1/8/08, 6:23 PM
#3

Anders. Hur vet du att den är galvad och med zink? Dessutom lser zink ut i vatten? Bara frågar :) Ser inte riktigt hur din ser ut mer än själva flaskan, och den som jag tror det är på Högberga AB verkar vara för slanganslutning!?

pandabjorn
1/8/08, 6:47 PM
#4

Är det så att man har en flaska med vatten som rinner ner i en skål? Det hade vi för länge sen. Man kan göra det själv jätte lätt:)

SallyB
1/8/08, 6:49 PM
#5

Sessan - för mig, en oteknisk person får du gära förklara :) hur?

pandabjorn
1/8/08, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

haha tänkte du skulle fråga men orka inte förklara i fall du inte brydde dig  x) e så kass på att förklara saker…

Man böjer till två bitar ståltråd till halvcirklar. Den ena ska vara så stor att passar runt flaskanlängst upp. den andra ska vara så liten att halsen går i genom men inte resten av flaskan. Sen spikar man fast ståltråden på väggen. sen sätter man i flaskan (den kan inte åka igenom pågrund av den lilla ståltråden. Sett sen bara en skål under :)

 _En bild …. använder det inte själv så det e inget vatten i.
_

Annons:
ciss
1/8/08, 7:15 PM
#7

#0: Om han inte gillar flaska - använd skål då? ^^

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Trasdockaa
1/8/08, 8:22 PM
#8

Om du har några kaniner rekomenderar jag istället den varianten jag har hemma som man kan beställa från materiallagret via SKAF. Man fyller på ovanifrån via ett lock och behöver därför bara ta med en kanna ut och sedan fylla på alla, istället för att ta sär alla vattenflaskor hela tiden. Sedan är de superlätta och göra rent efterom det är en stor fyrkant med kortsidan borta bara :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

SallyB
1/8/08, 8:23 PM
#9

Oki Sessan, inte allt för komplicerat. Får se om jag kan fixa nåt dylikt.

Ciss - har skål också, men vill ha nåt som går att ha lite upphöjt (så att det håls rent) samt att vattnet räcker om man ev åker bort en helg.

SallyB
1/8/08, 8:25 PM
#10

Trasdockaan - har bara en kanin!

Trasdockaa
1/8/08, 8:29 PM
#11

#10 Har du bara en kanin så låter det som en bra idé ;)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

PRO_Anders
1/9/08, 1:39 AM
#12

#3: Det ser jag av erfarenhet(har hållt på ett tag)…
Man gavaniserar metall med Zink i en varmgalvningsprocess.
själva ordet galvanesering, galvat o.s.v. innebär att man har skyddat metallytan med just Zink. Galvaniska strömmar uppkommer mellan zink och en oädel metall.

Hittat på Högbergas AB´s hemsida:

klicka för att förstora bild
Klicka för att förstora!

Vattenautomater/ VATTENAUTOMAT till PET-flaska Nr. 687
Hållare tillverkad av kraftig plast som håller den lösa flaskan på plats, vilken placeras på utsidan av trådnätet. Passar till flaskor upp till 1,5 liter.

Pris:19:-
Lägg i varukorg

Du kan klicka på flaskan för större bild.

/Anders

SallyB
1/9/08, 2:22 AM
#13

Asch so!  :)

Tack för länken!

Den var ju tom billgare (och möjligen bättre) än den jag tipsade om. Får bli den från Högberga då!

Annons:
PRO_Anders
1/9/08, 2:37 AM
#14

När jag satt och kollade om vattenautomater för PET, så dör det upp en annan variant med…

En skål i plast som man skruvar fast PET-falskans gänger i, är antagligen för hund eller katt om man reser i bilen och rastar lite, men en kul grej ändå..

SallyB
1/9/08, 10:09 AM
#15

Den varianten har jag sett (har ju katt också och f d hundägare), men funkar nog inte så bra för kanin, tror jag!

Upp till toppen
Annons: