Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 468 ggr
Nickel
10/10/08, 5:06 PM

Färgämnen i maten?

Har sett att i vissa kaninblandingar finns det olika bitar som är väldigt färgglada. Visst, det är fint, men vad är det egentligen? Är det färgämnen? För i vissa blandningar är det några sorts hjärtan som är knallröda, vad är det?

Det var min mamma som undrarde detta när vi var och handlade mat till ninerna igår, eftersom hon inte vill att jag (och min familj) ska äta så mkt färgämnen, så vill vi ju inte att kaninerna ska göra det. Det slutade med att vi köpte vanlig pelletd. men är det någon som vet vad som är i dom färgglada bitarna? ;)

(Långt) ;D


Annons:
[Niike]
10/10/08, 5:13 PM
#1

Det är gnagarblandningar och ska inte ges. Ge ren pellets istället, det är bäst.
Dock kan jag inte svara på din fråga ang. innehållet, tyvärr. Men man ska som sagt inte ge sk. gnagarblandningar.

conejo
10/10/08, 6:48 PM
#2

#1

Men det är ju lite tråkigt att BARA ge sin kanin pellets. Det är som att vi skulle få gröt HELA TIDEN..

NinniH
10/10/08, 6:56 PM
#3

#2: Det är ju därför kaninen bör få grönsaker/frukt/örter/bär m.m.
Att ge kaninen gnagarblandning, vore som att vi enbart skulle leva på godis och McDonalds hela dagarna.
Det är helt enkelt inte hälsosamt!
Sen kan man faktiskt blanda ihop egen pellets åt kaninerna med saker som är nyttigt.
Man kan blanda i torkad persilja, torkade morötter, havre, blåbärs-/lingonris osv.
Finns en hel del nyttigt och gott att blanda i.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

conejo
10/10/08, 7:42 PM
#4

#3

Okej.. då har min kanin fått fel mat nästan HELA TIDEN!!! Jag ger min kanin nästan 90% pellets och ca 10% blandfoder.

Jag har frågat min kompis som jobbar i en djuraffär, och hon säger att man visst kan ge dem gnagarblandning.. Hon föder ju upp kaniner, så hon borde ha rätt, eller?

Nu känner jag mig jätteknäpp som försökt att ge min kanin det bästa och nyttigaste. Jag har Solna zoo blandning och pellets som jag ger och han blir ju inte fet av det. Han motionerar inte varje dag men han brukar få skutta ute ibland..

Vad har jag gjort för fel??

[Niike]
10/10/08, 8:03 PM
#5

#4 Att endast ge gnagarblandningar är FEL. Det är onyttigt, och kaninen väljer lätt ut det godaste. Men att blanda ut lite i pelletsen om kaninen behöver det (och äter den rena pelletsen också) tycker jag är okej. Sålänge kaninen inte bara äter det godaste, vilket brukar vara gnagarblandningen.

Frida
10/10/08, 8:34 PM
#6

#0 Ja det är färgämnen i gnagarblandningarna.

Om ni någon gång hittar en produkt som innehåller E174 eller E175 så innehåller den silver respektive guld (båda är alltså godkända livsmedelsfärger). Glad

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Upp till toppen
Annons: