Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4671 ggr
[findusen]
2009-07-22 15:04

Busig eller arg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin brukar slänga runt med saker, bland annat toalettrullar och pinnar..

hade ut min ena hamsters grejer på golvet när jag städade till henne och kaninen fick tag i hjulet.. hon kastade det upp i luften och puttade runt det hur länge som helst, var det som hon busade eller var hon arg på hjulet?

ger man henne en pinne eller toalettrulle så tar hon den o liksom lägger/slänger den åt sidan.
hon brukar även putta runt sin matskål (keramik) vet inte om hon är missnöjd med innehållet eller om hon bara tycker om att putta på skålen? det händer både när den är full och tom^^

någon som är bra på kaninbeteende som har nåt bra svar? :)

Annons:
[findusen]
2009-07-22 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

lilla moln o hamsterhjulet

[findusen]
2009-07-22 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

kasta upp det i luften

[findusen]
2009-07-22 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

iväg med hjulet

Ida-M
2009-07-22 15:06
#4

Så gör min kanin när hon är sur/ irriterad. Hon kanske inte gillar att du lägger saker framför henne?

[Wera]
2009-07-22 15:09
#5

Haft en hona som gjorde så när hon var irriterad elr om hon tyckte saken/sakerna var i vägen/på "fel" plats.

[findusen]
2009-07-22 15:11
#6

#4 ja det var det jag tänkte med, men hjulet stod helt oskyldigt intill en annan hamsterbur tillsammans med lite skålar o sovbrukar (som hon puttade runt lite på, men dom var inte lika "roliga" att greja med som hjulet) och eftersom kaninen går lös så behövde hon ju inte tvunget vara där hjulet var, men hon skulle absolut slänga runt det^^

Annons:
Haztparken
2009-07-22 15:45
#7

Vad gullig hon är :) Så gör min hona också och jag undrar också varför?

Fast hon kan lätt bli iriterrad och då kanske tycker dom ligger i vägen?

[findusen]
2009-07-22 16:04
#8

#7 :) men grejen är att min kanin verkar liksom inte arg…. min förra kanin morrade alltid när han var sur, vilket jag inte vet om denna gör? hon visar inga sura miner iaf :P utan jag kan klappa henne o ta upp henne när som, även när hon höll på med hjulet… min förra kanin hade varit superarg då^^ tss.

Haztparken
2009-07-22 16:10
#9

#8 Jo asså jag kan också ta upp min å klappa m.m när hon "leker" med t.ex. toarulle men jag förstår inte varför hon kastar iväg den och så som din?

Olgakanin
2009-07-22 16:43
#10

Min förra kanin och nuvarande har saker at leka med… de kastas upp å slängs åt sidan å bökas med… om kaninen morrar eller fräser kan den va irriterad antingen på saken eller att dne kanske inte får leka ifred.. Min kanin busar mycket med saker och med mig. Nu har jag visserligen inte strumpor på, men innan ryckte han av dem… å sprang iväg med dem… samma med andra saker han hittar, dem kan han även springa runt med…

Kaniner tycker om att "pyssla" å böka å stöka. Tror att så länge din kanin inte fräser och gör utfall ska du bara låta den leka. Lek tillsammans… vi har bollar, pinnar toarullar etc som vi leker med…kanine å jag! :-)

Jättegin å söt kanin du har! Glad

pigelina
2009-07-22 16:57
#11

Pigge brukar slänga omkring stenar som ligger i rast hagen

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

lottapelle
2009-07-22 17:37
#12

Pelle slänger också med toa/hushållsrullar och pinnar.

Jag tror det mest är på lek eller när han vill avreagera sig. Han verkar inte arg i alla fall. Igår t ex fick han en ny filt som han kan böka med. Efter en stunds bökande i filten gick han till rullarna och började slänga runt med dem. Det tolkade jag som att han var glad för den nya filten.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

emms
2009-07-23 15:46
#13

Kolla på kroppsspråket och se om den attakerar den eller bara leker :) Mina två tycker om att leka med toarullar fast dem blir irriterade på pinnarna ;D

Emma

Annons:
lennartsdotter
2009-07-23 16:03
#14

När min kanin har ätit upp all sin mat välter han den uppochner och puttar in den i sin bajs hörna… Bara så ma verkligen förstår att han vill ha mat i skålen…

Jag brukar göra en liten lekpark åt honom, där jag ställer upp olika saker. Stigbyglar, pinnar, en boll, toarullar osv. Ge honom tre minuter så har han möblerat om allt ihop.

Jag kallar det puttmani! Han pttar ju maniskt på allt han ser! :)

Så jag tror helt enkelt att kaniner tycker om att böka runt och stöka till, så att vi ska få städa extra mycket. :)

[findusen]
2009-07-24 03:16
#15

tack för alla kommentarer :)

Svårt med kroppsråket för hon "attackerar" typ grejerna och hoppar framåt liksom…. men så gör hon ju när hon bäddar med handdukar eller med halmen i buren oxå innan hon ska kissa^^

idag ville hon inte alls busa med hjulet. skulle visa min papppa hur rolig hon såg ut när hon kastade runt det, men fastän jag satte det framför henne puttade hon bara omkull det^^ taskit när jag ville visa ju :P

i övrigt så testar hon ju gärna en.. hon får vara i hallen o köket men INTE i sovrum eller vardagsrum. och det vet hon, hon går fram till gränsen o sitter där o tittar, fastän dörrarna är öppna. men sen kan hon smyyyga in för att i ilfart rusa därifrån när hon hör mig.
sen är hon väldigt klängig om jag pysslar med marsvinen eller kelar med dom. då ska hon vara i knäet eller så nära som möjligt och klättrar på benen om man står upp. knaskanin! men rolig är hon :)

Olgakanin
2009-07-26 11:43
#16

#15

Ah, så gör min kanin med emellnåt, "attackerar" sakerna… kaniner är välidgt pyssliga av sig å tycker om att "rota" med saker å filtar.

haha! Hon visste väl å tänkte "jag är ingen cirkus kanin som uppträdet på befallning" Flört 

Jaaa, de tstar en… min vet ordet "nej"… när han ska tugga på något… haha! Då skakar han på huvudet så öronen flaxar.Så försöker han igen,… så kommer ett "nej" från mig. Då kan han bli alldeles spattig och göra bus skutt… men det roligaste är ju när jan skakar på huvudet som om han "hööör iinte,vill iiinte hör vad du säger".

Å vem vill inte vara med när det är gosdags!! Glad

Kaniner är lite "småknasiga", men det är en av anledningarna till at jag just tycker om kaniner…

Stort lycka till med din nya kompis!

Toaden
2009-07-26 11:55
#17

Min hona tycker det är vansinnigt roligt att putta och gräva i saker! Får hon en filt så kommer hon putta och böka i den tills den ligger rätt. Hon brukar attackera en del saker. Sin matskål, papprullar, annat som ligger på fel plats. Hon blir ruskigt sur om jag ställer maten på fel plats, då välter hon ut den och sätter matskålen där hon tycker den borde stå. :P <3

Olgakanin
2009-07-26 12:27
#18

#17 haha! det där med matskålen… joo du, de är små bestämda varelser!

hamstertokiglisa
2014-11-25 18:02
#19

Riktigt fin färg på kaninen! Vad är det för ras? 🙂

Isak22
2014-11-25 20:21
#20

#19Det är en gammal tråd

Annons:
hamstertokiglisa
2014-11-25 20:24
#21

Vad menar du med gammal?

Isak22
2014-11-25 20:45
#22

Den är från 2009

Upp till toppen
Annons: