Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3801 ggr
Linus-the-bunny
2010-02-11 14:17

Överviktig kanin HJÄLP

Hej min kompis har fått en fransk vädur (fick i somras) sist jag såg den verkade den vara i bra hull men nu har den en jättestor hakpåse och jättemycket fett! hon ger den:

fyller skålen full med gnagarblandnning 3 ggr om dan

ger den våfflor (torkade)

ger den majskorn på en stång

ger den fröstånger någon gång ibland

´

Ger mjölklinser 5 på lördagar annars 2 -3 linser

Ger henne linfrö och och nåt som annat frö som börjar på s

Och när jag säger åt henne att ge pellets och slute ge henne sött och börja med grönt istället säger hon: jag vet inte det är svårt att sluta.

Hon tkr att det är för lite att jag ger mina kaniner (dvv korsning) 1,25 dl stampe pellets…

jag har sagt att hennes kanin inte är överviktig men den är det men om jag säger som det är så blir ju hon ledsen vad ska man göra?

Annons:
Saphir
2010-02-11 14:25
#1

Tycker det bästa du kan göra är att säga som det är… Den här kaninen kommer dö i fetma annars. Då kaniner varken skall ha gnagarblandningar eller skålen fylld. Pellets skall bara ges som ett kompliment och behövs egentligen inte alls för att kaninen skall må bra.
Och ang fröstänger så inehåller dessa bara massa onödigt socker, konserveringsämnen och annan skit som inte är bra för kaniner. Frukt kan ges som godis någon gång i veckan istället.

Våfflor skall inte ges då detta är mänsklig mat och ger kaninen mag och tarmsjukdomar. Kaniner blir sjuka av människormat!

Även majskorn är väldigt energirikt och skall inte ges för ofta.
Kaniner är veganer och är inte gjorda för att äta mjölk(linser) Så dem skall hon skippa totalt…
Säg att hennes kanin kan får hjärt/kärl sjukdomar om hon fortsätter såhär, hon tar död på den långsamt genom massa dåligt kost.
Om hon vill ha en frisk kanin som lever länge och mår bra skall hon ge naturligt med frukt och grönsaker och inte godis från affärer! Och om kaninen är överviktig så skall hon inte ge linfrö, dessa kan ges om kaninen skulle behöva lägga på sig lite samt få mer glans i pälsen.. :)

LinneaJohaanson
2010-02-11 14:35
#2

håller till fullo med #1 bra skrivet

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Linus-the-bunny
2010-02-11 14:41
#3

Oki tack men en annan tjej har övetalat henne att hennes mamma hade 28 kaniner och att de inte dör i fetma hön LYSSNAR bara inte

Saphir
2010-02-11 14:46
#4

#3 vill hon inte lyssna finns det inte mycket att göra… men den kaninen kommer troligtvis få tarmstörningar, magproblem, hjärt och kärlsjukdomar och allvarlig fetma om hon fortsätter "göda" den med dålig föda som hon gör :/
Kaniner skall bara ha naturlig kost såsom grönsaker och någon gång ibland lite frukt, och pellets kan ges men kaniner klarar sig utmärkt på bara grönsaker och hö… ger hon kaninen hö?

Linus-the-bunny
2010-02-11 14:50
#5

jaa, det gör hon :(

Saphir
2010-02-11 14:55
#6

#5 det är bra. Kaniner skall nämnligen ha obegräsat med  mycket hö dygnet runt… kan u inte visa henne faktablad? Jag menar alltså om hon inte vill ha en sjuk kanin måste hon ändra dennes kost snarast. Det är som att vi människor skulle leva på te.x … mc-donalds och godis.
Kaniner mår inte bra av att äta så mycket onödig, onyttig kost. Det finns så mycket annat som är både nyttigare godare och naturligare än detta hon ger sin kanin.

Denna kanin kan inte få i sig det den behöver, gnagarblandningar inehåller dessutom mycket lite fibrer som är livsnödvändigt för kaninen.
Och kaniner har dessutom mycket känslig mage. Och mjölk är inte naturligt för kaniner då detta inte ingår i deras kost då dessa är veganer. Jag menar för mig är det självklart att kaniens kost skall bestå av så naturlig nyttig mat som möjligt. Salt och sockerrik mat skall man undvika och utesluta helt…

Annons:
[BonnieL]
2010-02-11 18:20
#7

Du kan inte visa henne denna tråden då?

[vildablid]
2010-02-24 11:50
#8

Det finns ett uttryck som lyder "en fet kanin är en olycklig kanin". Det är en form av vanvård som din kompis gör sig skyldig till, om man ska säga det hårt.

Överviktiga kaniner har även svårare att sköta sin hygien, risken för att attrahera parasiter ökar då kaninen inte kan tvätta sig ordentligt, speciellt i baken.

Om hon inte lyssnar på dig trots alla argument kommer det nog inte dröja länge innan kaninen är antingen död eller sjuk.

Linnet
2010-02-24 11:54
#9

Även 1,25 dl pellets som du ger dina dvärgvädurskorningar är för mycket, ca ½ dl per dag är lagom, lite mer om dom bor ute förstås.

Linus-the-bunny
2010-02-24 18:25
#10

#9 de här är stora kaniner pappan var en stor ras.. de väger runt 3-4 kg.. så helt dvv är de inte

Denna kommentar har tagits bort.
[Liiilly]
2010-02-24 18:35
#12

Håller med de andra, kaninen mår inte bra av det och kommer dö om hon fortsätter med alla dessa DÅLIGA saker hon ger den!!!

Om hon nu har svårt att sluta ge den godis osv. så kan hon väll minska det mer och mer, så det till slut blir en helt rätt kost?

Först att hon kanske slutar med våfflor, veckan senare sluta med fröna, sedan linserna osv…Färska grönsaker behöver den en gång om dagen också och ev pellets en gång om dagen..Hon kommer märka hur mycket bättre kaniner får det när hon minskar mer och mer.

annaelfie
2010-02-24 18:50
#13

är det verkligen så farligt med gnagarblanding? jag har alltid gett mina kaniner gnagarblaning och aldrig bara pellets och min förra blev åtta och var aldrig överviktig eller sjuk på något sätt och min andra är nu sju och har aldrig varit hos veterinär heller. Det är en gnagarblaningn jag köper i en väldigt dyr djuraffär och ibland på en närliggande 4h gård

Annons:
NinniH
2010-02-24 19:49
#14

#13: Nyttigt är det inte.
Även om fettet inte syns utanpå, kan det mycket väl finnas på insidan runt organ odyl.

Nackdelen med gnagarblandning är att det inte är särskilt nyttigt innehåll och kaninen får således inte i sig det den behöver.
Mycket bättre att ge ett mer anpassat foder så att kaninen får i sig mer nyttigheter och inte enbart kan välja ut det godaste, vilket i gnagarblandningarna brukar vara antingen det fetaste eller det sötaste.

Är du helt säker på att det är just gnagarblandning du ger då?
Dvs en blandning med ex solrosfrön, massa färgat mojs, pellets och annat.
För vissa verkar tycka att rabbit royale liknar gnagarblandning.
Rabbit royale innehåller visserligen mycker mer än bara pellets, men innehållet är nyttigt till skillnad från äkta gnagarblandning.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Valkyrie
2010-02-24 20:23
#15

Visa henne denna tråd.

Förut gav jag min förra rex 1 dl / dag och det var mycket.

Min rex jag har nu ger jag knappt någon pellets alls, Höet är basfödan och eftersom hon ger så mycket pellets så äter väl hennes kanin väldigt lite hö.

det hela kan också sluta med förstoppning och om man inte upptäcker det i tid kan de dö, sedan när man väl upptäcker det kan det bli dyrt. Jag betalade 2000 för röntgen, dropp, lavemang och massa saker. Det kan alltså bli riktigt allvarligt.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Billikanin
2010-02-24 21:40
#16

Jag håller med, visa henne tråden, så kanske det blir lättare för henne att förstå ved du menar :)

kaninnööörd
2017-06-20 18:07
#17

oj, det var my ket mat för en "liten" (host host, stor kaninras, stor aptit) men mina kaniner för ungefär lika mycket mat, har 2 belgiska och 1 lejonhuvad. På morgonen får dom matskålen fylld med havre/vete (ungefär 1dl, lite mer) sen kommer jag hem runt 5 och då får dom fylld matskål och gräs. Tar ut dom direkt i hagen, till försvar om någon tycker att det är mycket mat. Fluffis (lejonhuvad) äter inte mycket, brukar inte fylla på hennes skål när jag kommer hem för att hon har inte ätit så mycket. Hon har också en stor Hage och hon går i sele så hon rör på sig. Bamse och Tingeling (belgiska) dom har en fin kropp inget fett alls, rör sig också väldigt mycket🙃 stor Hage också❤️

Fridaaaa
2017-06-20 18:16
#18

#17 Över 7 år gammal tråd :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tixEntry
2017-06-24 14:36
#19

#17 Tråden är över 7 år gammal. Som jag förstår det säger du dessutom att du ger dina kaniner 2 dl havre/vete om dagen…? Det är på tok för mycket det med.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: