Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 2322 ggr
Parla
4/15/10, 3:45 PM

Pelletsmängd?

Hur mycket pellets ger ni era dvärgkaniner per dag?

Hämtade nämligen hem 2st igår och jag reflekterade inte över mängden hon sa att hon gav dom, för en nu när jag skulle ge dom mat, dom har fått mer pellets än vad mina jättar får per dag.

Annons:
Jetaime
4/15/10, 3:50 PM
#1

Mina kaniner fick ingen pellets innan, utan bara hö och grönsaker, men efter att i köpt nytt hö som inte är lika bra, gick dom ner lite i vikt och jag ger dom nu ca 1-2msk pellets/müsli/örter-blandning. Och honan som ska ha ungar få ca 4msk.

Jetaime
4/15/10, 3:52 PM
#2

#1 Jag har dvärgkaniner (lejonhuvad dvv, lejonhuvad kanin och teddyvädur).

pigelina
4/15/10, 3:59 PM
#3

är det kaninungar ska dom ha fri tilgång tills dom är runt 4-5 månader

Sen beror det på vad dom behöver för att hålla hullet!

Ger mina från 1msk-1½dl!

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

LinneaJohaanson
4/15/10, 4:24 PM
#4

#3
Jag har aldrig gett mina fri tillgång, då skulle dom spricka!
Min får,
Dvärgvädurarna: 1,3 dl (börjar minska ner mot sommaren dom fick 1,5 i vintras)
Rexarna: 1,5
Hermelinerna: 1 dl

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

lillaisa
4/15/10, 4:38 PM
#5

Jag ger ca ½ dl :)

/IsaGlad

alwiz
4/15/10, 5:44 PM
#6

#4 En hel dl till en hermelin är väll lite mycket?

Annons:
[Linppe]
4/15/10, 5:58 PM
#7

Min Lejonhuvade kanin har fri tillgång till pellets än så länge. Han blir fem månader gammal imorgon och han äter som en liten häst! Men det beror nog på att han är ung och rör så mycket på sig :)

Billikanin
4/15/10, 6:01 PM
#8

Jag ger ca 1/5 - 1 dl, min är en korsning mellan lejonkanin (75%) och fransk vädur (25%). Men är det ungar så ska de ha mer.

Qepta
4/15/10, 6:12 PM
#9

Min harkordning får 0,25 dl pellets (stampe) per dag.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Emma-lundqv
4/15/10, 6:17 PM
#10

Mina får bara precis så att det täcker dl-måttets botten, så typ 1/8 dl skulle jag tro att det är ;) Har ett jättebra hö så pellets får de mest som godis.


Inaarah
4/15/10, 6:46 PM
#11

Mina fick en halv till 1 dl om dan, dvärgvädurar.
Men det varierar från kanin till kanin, vissa ger sina dvärgvädurar 1 msk medan jag ger en av mina 1 dl, det beror på hökvalité, värme, hur stor kaninen är etc. (:
T.ex så har jag väldigt bra hö, men jag väljer att enbart ge mina kaniner hö, pellets, kvistar och ibland små godsaker t.ex äppelbitar, morotsbitar osv, då jag överlagt med veterinär som tycker det är bäst med. ;>

[BonnieL]
4/15/10, 8:10 PM
#12

Mina får 0.5 dl om dagen, lejonhuvade dvv och lejonhuvad kanin.

LinneaJohaanson
4/15/10, 8:31 PM
#13

#6
Nej det tycker jag inte. Dom klarar sig bra och fina i hull och så.
Förra ägaren hade fri tillgång vilket jag därimot tycker är fel

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Annons:
[Emmla]
4/15/10, 8:56 PM
#14

Jag ger mina 1-2 msk om dagen men ibland får de grönsaker eller frukt istället

om man har inne kaniner tycker jag personligen att 1 halv dl är lite mycket, de behöver ju faktiskt inte pelletsen för att överleva.

Inaarah
4/15/10, 8:58 PM
#15

Pellets är ett kosttillskott för att kaninen ska få extra mineraler osv och det är därför viktigt att man ger bra pellets för bästa effekt. Dock är det inte nödvändigt om man har bra näringsrikt hö. (: Jag ger dock mina ändå, haha.

Parla
4/16/10, 10:39 AM
#16

Tack för alla svar!

Dom nya kaninerna är vuxna och honan är en aningens fet medans hanen är jätte fin i kroppen. Det är utekaniner. 

Såg nu att jag glömt skriva vad det var för kaniner jag skaffat och det är hermelinkorsningar.

Jag gav dom 1 dl pellets var och det fanns kvar av pelletsen nu på morgonen. Skulle tro att dom ätit 1/2 dl av det dom fick av mig.

Ida-M
4/16/10, 10:42 AM
#17

Jag ger ½dl till min dvärgvädur :)

Linnslins
4/16/10, 10:55 AM
#18

Jag ger knappt en halv dl Lottie till min dvärgvädur, men jag ska börja ge liiite mer, har märkt att hon har gått ner lite i vikt.

Rozza
4/16/10, 11:22 AM
#19

Tycker det är från kanin till kanin har olika till mina med normal en dl. Om dom är för fet minskar jag till en halv och är dom för tunn till en och en halv eller två. Kör på ett magert foder och tycker det hör ihop med fodret hur mycket man ska ge.

[Emmla]
4/16/10, 3:24 PM
#20

(!) hur kan kaniner bli magra på en dl?? mina får ju mycket mindre och de är inte smala, en dl är ju jätte mycket för en liten kanin Förvånad

Annons:
Bananmos
4/16/10, 3:40 PM
#21

Mina lejon får 1 dl och dvv 1 dl  När honorna har ungar får dom fri tillgång

Linnslins
4/16/10, 3:41 PM
#22

#20 Det beror väl på hur bra hö kaninen har, hur mycket den rör på sig och sånt? Och sen kan det nog bero på vad för pellets man har.

alwiz
4/16/10, 4:13 PM
#23

#15 Håller mid dig där ;) !

Pilot får lite pellets, kanske 2 msk typ.. har som en liten burk som jag fyller upp till ett streck, vet inte exakt hur mkt det är.
Jag har ett jättebra hö så hon klarar sig bra på det. Jag tkr inte det är nödvändigt att ge något mer då höet är grundfödan + att hon håller sig i bra hull ändå.

[Emmla]
4/16/10, 8:36 PM
#24

#22 hur definieras bra hö? sådana säckar man köper på djuraffär eller sådant man köper hos gårdar? och hur kan man veta vad som är bra hö? föresten är väl nästan alla pelletssorter lika.

Emma-lundqv
4/16/10, 8:57 PM
#25

#24: Analyserat hö med bra värden räknas väl som ett bra hö ;)
Men det ska väl mycket till om kaninen inte håller hullet på 1 dl känns det som.


Rozza
4/17/10, 1:11 PM
#26

#25 Det flesta som analyserar sitt hö är tänkt för hästar eller stora djur. Och det behöver inte vara ett bra hö för kaniner för det.

annaforsgren
4/17/10, 1:48 PM
#27

jag ger en halv dl till båda mina kaniner (Teddydvv och rex)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Annons:
Emma-lundqv
4/17/10, 5:54 PM
#28

#26: Man har räknat ut att en kanin på 1,5 kg behöver 0,62 mj och 4,1 smrp per dag som underhåll. Det är 4.34 mj och 28,7 smrp i veckan. Jag köper hö som har ungefär 7 mj och 55 smrp per kg. Mina kaniner äter cirka 0,75 kg var i veckan och får därmed i sig 5,25 mj och 41.25 smrp i veckan, och därför räknar jag det som ett bra hö för kaniner ;) För digivande honor ökar förstås behovet och då får man komplettera med pellets.

Sen ska det ju inte bara ha bra värden utan det måste även ha varierande vallväxter, dofta gott, vara grönt och fräscht - dvs. att man gör en egen okulär besiktning på höet.


[Emmla]
4/19/10, 7:46 PM
#29

#28 öhhh…? vad är mj och smrp? och hur sa man veta hur många sådana som höt har?

Emma-lundqv
4/19/10, 7:48 PM
#30

#29: Mj=energi smrp=smältbart råprotein. Det är ju de värderna man får veta när man analyserar höet :) Samt fosfor, kalcium osv.


[Djurlinnea]
4/19/10, 8:11 PM
#31

Jag ger min teddyblandis ½-1dl per dag… ;)

Valkyrie
4/19/10, 9:01 PM
#32

Jag gav 1 dl till mina rexar men tog bort helt för att jag hade bra hö och nu när jag hämtar hem 1 dvv och enrex på fredag ska de få ½ dl :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[Emmla]
4/20/10, 7:04 PM
#33

jag räknade om lite och såg att jag nog ger mina ungefär 1/4 dl

Upp till toppen
Annons: