Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 16211 ggr
NaimaG
4/4/10, 4:06 PM

Sanningen om Djurmagazinet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag berätta något som många kanske inte känner till vad gäller Djumagazinet.

Det är nämligen så att, inte nog med att de kallar sig djurexperter som nu framgår i deras reklam kring att man kan vända sig till dem ifall man behöver vet något om något djur utan de har också en sk "policy" som jag finner absurd.

När jag köpte Lukas så var han 10 månader gammal. Under köpet försökte Djurmagazinets personal inte bara tvinga på mig saltsten och smådjursblandning utan jag fick också veta av de två som jobbade den dagen att de har som "policy" att om ett djur inte säljs innan den fyller 1 år så avlivar dem den.  Sedan kommenterade dem med att "Lukas hade tur nu att någon ville köpa honom".

Med andra ord så stod Lukas på tröskeln till avlivning eftersom han bara hade 2 månader kvar tills han fyllde 1.

Jag tycker det är hämskt att de ska kalla sig djurexperter men rent förjävligt att de avlivar sina djur när de nått 1 års åldern och detta gäller absolut alla djur de har i sin butik.

Bild: Lukas utomhus. Idag är han 1 år och 4 månader.

Annons:
lill-jarven
4/4/10, 4:12 PM
#1

Med risk för att starta ett bråk så måste jag säga att jag förstår dom, vad gäller avlivning då. Om de har en kanin i ett år utan att någon köper den, vad ska de annars göra? Om de skulle behålla alla kaniner kan de ju inte ta in fler för försäljning.. och de är faktiskt en affär. De har ju ändå gett djuret en bra chans med ett helt år.  

Vad beträffar gnagarblandning och saltsten håller jag med om att det är sjukt att de kallar sig djurexperter.

NaimaG
4/4/10, 4:15 PM
#2

#1 Jo jag förstår förvisso dem på den punkten också men är det inte då bättre att de skänker bort djuret istället för att slänga ut pengar på att avliva de. De går ju back på att avliva ett djur eftersom det blir en avlivningskostnad men de varken vinner eller förlorar på att skänka bort ett djur.

pigelina
4/4/10, 4:15 PM
#3

Måste la gå och kolla till kaninerna på mitt djurmagasin om dom fortfarande finns kvar då:/ en av dom, har jag sätt sen den var ca 6 veckor såg det ut som, det har nog gått ett år nu:/
Känns synd att veta när det känns som om man nästan känner kaninen;(

Men försår dom

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Emmla]
4/4/10, 4:18 PM
#4

oj…. jag trodde verkligen inte att de avlivade djuren… jag ska aldrig handla något djur på djuraffär mer! Men det är nog många djuraffärer som försöker tvinga på folk saker som är dåliga för djuren, i min djuraffär så såg jag en tjej som köpte kanin för första gången och hon blev på prackad saltsten, vitaminsten, halm, allpet pine och gnagarblandning. Skrikandes Djuraffärer borde vara föredömen för djurägare!

föresten så var Lukas jätte gullig, jag förstår inte hur man skulle vilja avliva ett sånt gulligt djur

djurskydd
4/4/10, 4:24 PM
#5

Nej det är väl för f-n ändå inte förståeligt att de kan avliva friska djur för att ingen köpt det!! I så fall får man ju se till att inte ta in fler djur djur än man klarar av att sälja - eller att det fantastiska alternativet att inte sälja djur alls, endast tillbehör! Det är totalt oförståeligt, omoraliskt och sanslöst att de får hålla på, på detta vis. Precis som hundar och katter inte längre får säljas inom zoohandeln i Sverige ska givetvis inte andra arter heller göra det! Som konsument kan du påverka genom att endast handla hos djurbutiker som inte säljer djur. Att djurbutikerna avlivar de djur som inte blir sålda har länge varit känt men ändå får de fortsätta som ingenting. Kanske Jordbruksverket skulle behöva skriva in ETIK som frågeställning i kursen för de som söker tillstånd för zoohandel med djur.

lill-jarven
4/4/10, 4:25 PM
#6

#2 Fast de kan ju mycket väl avliva djuren själv? Då blir det ingen kostnad..
Men jo dom skulle ju kunna försöka ge bort dom, fast vill man ha en kanin så ska man ju också kunna betala för den? Det är ju inga enorma pengar vi pratar om. Har man inte råd att köpa, har man heller inte råd att äga.

Annons:
[Emmla]
4/4/10, 4:27 PM
#7

jag tycker att Djurskydd har en poäng i det hon säger.

NaimaG
4/4/10, 4:35 PM
#8

#6 Det finns lagar kring hur ett djur får avlivas och djurmagazinets personal är inte auktoriserade till att göra det. Men jag tror att många av de som verkligen har råd att köpa en kanin hellre tar en kanin som skänks bort för att ge den ett liv på samma sätt som många hellre tar en omplacerings katt/hund istället för en kattunge/valp.

Jag vet i ett fall så har djurmagazinet satt upp lapp ovanför respektive kanin och skrivit "köp mig, snart avlivas jag".

TheMe
4/4/10, 6:58 PM
#9

#5 Kan bara instämma, skulle ha svarat precis likadant!

Dålig djurhållning ska inte få passera utan reaktion eller stödjas på minsta lilla vis. Men då anser jag att detsamma gäller uppfödare som tycker det är helt okej att avliva "svinnet" som inte går åt och sälja på löpande band pga platsbrist när platsbristen inte består i något annat än att nya djur föds upp och köps in.

Finns massvis av uppfödare bara på detta forum som säljer kaniner stup i ett samtidigt som de köper in nya i samma takt. Inte f-n är det platsbrist när man inte har plats för en individ men har det för en av annan ras eller färg.

"Måste komma framåt i aveln" eller "har ändrat inriktning" osv tycker jag bara är lågt. Hur mycket bryr man sig om individen då?

Denna syn sänker kaninens status och det är inget annat än tragiskt och helt oförsvarbart!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

bunnyheart
4/4/10, 7:10 PM
#10

Det är helt sjukt! Man behöver inte alls avliva de vid 1 års ålder! Djurmagazinet kallar sig experter när de avlivar kaniner vid ett års ålder!! *förbannad* Tyst

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

elinab
4/4/10, 7:23 PM
#11

Håller helt med #5. Förstår inte varför det ska säljas djur i butiker överhuvudtaget. För precis som flera påpekat så bedriver de en affärsverksamhet och det tycker jag inte man ska göra med djur, för då hamnar djuren oundvikligen i kläm. Jag "förstår" också varför de avlivar djur som de inte får sålt, men tycker inte det är försvarbart.

Tycker också precis som #9 att det är hemskt med uppfödare som säljer djur med hänsyn till platsbrist. Det är inte ok att ta kullar om man inte har plats.

Rorvers
4/6/10, 3:44 PM
#12

Nä är det här värkligen sant :O Vad hemskt !Jag som tyckte dom var så bra !?

[Nalle-]
4/6/10, 3:49 PM
#13

Håller helt med #11, tycker inte heller djur borde säljas i butik utan bara hos uppfödare.

Annons:
spiritedaway
4/6/10, 4:38 PM
#14

Jag är inte särskilt förvånad. Gräv lite djupare och gå in på affärerna lite då och då så kommer ni hitta mer anledningar att undvika djurmagazinet.

jahadu
4/6/10, 4:42 PM
#15

tycker inte heller att djur ska få säljas i butik. Sveriges djurhållning hade blivit så mycket bättre om alla köpte från uppfödare och fick rätt information med sig hem.

Att butikerna avlivar djuren lägger jag mig inte i, det är inget djuren lider av så för mig är avlivning ok, men transporten från uppfödaren till djuraffären och vidare till en ny ägare tycker jag inte om, det medför stress och en gnutta lidande.


[Alexandrae]
4/6/10, 5:00 PM
#16

Djurmagazinet var min favoritaffär förut, men jag har upptäckt allt fler brister hos dom :(

djurskydd
4/6/10, 6:16 PM
#17

#8: ang vem som får avliva - du behöver inte vara auktoriserad eller utbildad på något vis för att avliva en kanin - det får vem som helst göra som anser sig kunna hantera djuret och som känner sig säker på hur man bedövar och slaktar djuret! Dock får du inte sälja kaninen som mat om inte veterinär närvarat vid slakten.

För kaniner som väger mindre än 1 kg får du döda dem genom hårt slag mot huvudet, väger de över 1 kg måste du först bedöva dem med hårt slag, bultpistol, kulvapen eller elektricitet innan du avblodar dem. Du kan också välja att vrida nacken av dem om de väger under 1 kg, men då ska de vara bedövade först (väger de under 150 g behöver de dock inte vara medvetslösa innan du vrider nacken av dem, vilket innebär att de minsta ungarna är det fritt fram att vrida nacken av i vaket tillstånd).

Det säger den svenska djurskyddslagen, mina vänner.

NaimaG
4/6/10, 6:21 PM
#18

#17 Och hur kompetenta är då djurmagazinets personal på att avliva en kanin som inte kan ett smack om djur, möjligen fiskar och knappt äns det. Vad jag fått höra av en som jobbar på djurmagazinet så skickar de iväg kaninerna till slakt. En hög kostnad om jag får säga min mening.

[nneo]
4/6/10, 6:27 PM
#19

#18. Jag antar att dom skickar tillbaka kaninerna till imazo. Och att gubbarna där avlivar kaninerna. I många fall är det också så att kaniner som en djuraffär skickar tillbaka för avlivning eller liknande, hamnar i en annan djuraffär där den säljs till ormmat.

Ryser av bara tanken.

NaimaG
4/6/10, 6:27 PM
#20

#17 PS. Det du talar om är enbart slakt och tyvärr finns det ingen specifik lag för just kaniner. Däremot L22 för slakt av djur och L23 för avlivning av sällskapsdjur.

Annons:
djurskydd
4/6/10, 6:35 PM
#21

Kaniner är specificerade som djurslag i kap 2 och kap 8.

NaimaG
4/6/10, 6:58 PM
#22

#21 L2 & L8, Paragraf?
Jag vet att L2 paragraf 30-32 står om slakt §31 nämner kaninert och 1988:534 §13-15 nämner ytterligare slakt.

Ge mig gärna paragrafer där det du säger står. Jag vet ju givetvis att vem som helst får avliva ett djur liksom en jägare kan skjuta en katt eller en hund. Men i lagen står också när en veterinär skall inkallas.

Djurmagazinet i sig faller under L2 §20, något de knappast följer.

[BonnieL]
4/6/10, 7:11 PM
#23

Har inte läst hela tråden.

Men på djurmagazinet i Kristianstad säljer dom inga levande djur alls iallafall.

Strumpa
4/6/10, 7:12 PM
#24

Jag tycker att det är intressant att flera har hakat upp sig på att kaninerna avlivas "hur kan de då kalla sig experter?!", när det man egentligen borde lägga mest fokus på, enligt mig, är att om de nu säljer djur i affärerna (vilket jag är väldigt mycket emot för övrigt, jag handlar endast på en affär som bara säljer tillbehör för att jag inte vill stödja de andra) så är det allra viktigaste att personalen har en sånpass stor kunskap om djuren de säljer så att de nya ägarna inte gör saker som kan få förrödande konsekvenser för djuret, speciellt längre fram i livet.

En grossistuppfödd kanin har ofta dåligt immunförsvar, är uppvuxen i en undermålig miljö och blir oftast separerad från mamman alldeles för tidigt. Lägg till att kaninen sen får sitta i en liten bur ibland massor av andra djur i en affär och bli stressad, vilket försämrar hälsan ännu mer. Och till råga på det så när kaninen får en ny ägare eller familj som kanske inte är så kunnig än (finns ju såklart undantag men det är nog rätt ofta det ser ut såhär) så får kaninen kanske saltsten (vilket kan ge njurproblem), gnagarblandning och fröstänger (extremt dåligt för kaninen; fettet som bildas pga allt socker och andra kolhydrater i detta lägger sig kring de inre organen) och kanske en alldeles för liten bur dessutom som inte ens är laglig.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

NaimaG
4/6/10, 7:15 PM
#25

#23 Jag vet, om inte minnet bedrar, att Djurmagazinet i Nyköping fick sälja pga att de inte kunde hantera djuren. Därav ny ägare och nytt namn på butiken.

#24 Kan inget annat än hålla med. Jag rår dock inte för att dras med i disskutioner kring lagar och förordningar. En skada som sitter kvar från mina studier. Skrattande

NinniH
4/6/10, 7:28 PM
#26

#24: Håller med.
Tycker det är väldigt skönt att enda djuraffären som finns här, faktiskt inte säljer djur alls.

Har själv länge drömt om att öppna en djuraffär som enbart säljer lagliga burar, rätt storlek på tillbehören, enbart bra mat etc.
Samt ett register över lokala och icke lokala uppfödare, där kullplaneringar, aktuella kullar odyl står, så att intresserade köpare kan vända sig dit istället.
Men har inte riktigt den kunskap som krävs för att öppna och driva en djuraffär, tyvärr.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

zatanica
4/6/10, 7:33 PM
#27

#25 bor i Nyköping, eller ja utanför men det stämmer att djurmagazinet där fick stänga på grund av dålig hand med djuren.

Nu heter det djurkompaniet, där sitter en kaninstackare typ vädur som setat där sedan innan jul, tycker så synd om honom.

Annons:
Strumpa
4/6/10, 7:37 PM
#28

#26 Jag med! Vi kan öppna en tillsammans, jag har rätt mycket kunskap om start av verksamhet Flört

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

NinniH
4/6/10, 7:39 PM
#29

#28: Ja, du bor ju i rätt del av landet.
Eller snarare sagt 2 mil ifrån, eller vad det blir. Flört


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

lill-jarven
4/6/10, 7:42 PM
#30

Man kan ju då också fråga sig varför det finns uppfödare som säljer till djuraffär.. Lite av skulden ligger ju på dom också. Om ingen sålde till djuraffär, skulle de inte kunna sälja djur där.

Och sen vill jag bara säga att Djurmagazinet i Umeå (spec. den på mariedal) har kanonfina burar till sina djur. Stora, ljusa och rena. Och dessutom ger dom inte gnagarblandning till dom utan pellets. Så alla ställen tar inte dålig hand om djuren. Dessutom har de aldrig försökt propsa på mig varken gnagarblandning eller saltsten, trots att jag köpte min första kanin där.
Hurvida just dom avlivar djuren eller inte, har jag ingen aning om.

[Nalle-]
4/6/10, 7:51 PM
#31

#30, Jag tycker också Djurmagazinet på mariedal verkar helt okej. Har dock aldrig köpt kanin därifrån, men de verkar ha bra koll på hundgrejor iaf.

Håller också med om att uppfödare inte ska sälja sina djur till djuraffärer. Tycker som sagt att man inte borde sälja djur i djuraffär över huvud taget.

NaimaG
4/6/10, 7:52 PM
#32

#30 Ändå var det Mariedal som dryga på mig saltsten och smådjursblandning och hota med avlivning.

lill-jarven
4/6/10, 7:54 PM
#33

Naima: Som sagt, jag kan ju bara uttala mig om mina egna erfarenheter. Sen är dom ju en drös som jobba där också, så jag kanske har haft tur och pratat med "rätt" personal.

NaimaG
4/6/10, 7:57 PM
#34

#33 Ja absolut. Men man tycker ju att alla borde ha samma kunskap och uttala sig om samma sak. En sak jag kan hålla med om är att Mariedal i alla fall är bättre än den i centrum.

Annons:
lill-jarven
4/6/10, 8:00 PM
#35

#34 Det tycker jag också.

[Nalle-]
4/6/10, 8:01 PM
#36

#32, Men oj! :o Usch, nu tappade jag nog det lilla förtroende jag hade för dom. Tråkigt, tråkigt.

annaforsgren
4/6/10, 8:05 PM
#37

Jag tycker också att det är synd om djuren i djuraffären, jag har praoat på djurmagazinet 2 veckor. Djuren fick aldrig komma ut, utan fick sitta i sina burar dag ut och dag in tills någon köpte dem. sedan fick de gnagarblandning också:/. De köpte även in massa nya djur fast de hade ett överskott av kaniner, möss och hamstrar. I lagret så satt det djur som hade ungar för att de inte separerats i tid, där satt även skadade möss och hamstrar som inte fick vård, utan om de var för skadade så fick de stämpeln "ormmat".
jag tycker också att det är dåligt att djuraffärer säljer fel sorts mat många gånger och olämpliga burar:/

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

NinniH
4/6/10, 8:06 PM
#38

Personligen så har jag mer positiva upplevelser från djurmagazinets butiker (borlänge och falun), än från andra djuraffärer.
Men som med allt så brukar det ju skilja sig från ställe till ställe.

Dock gillar jag inte, liksom flera andra, just det där med att det säljs djur i butikerna.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

NaimaG
4/6/10, 8:08 PM
#39

Zoocentret här i Umeå slutade ju sälja djur när deras burmått inte höll rekommendationerna längre. Tycker nästan varje djurbutik kunde sluta sälja djur och lämna det till uppfödarna istället, tänk så många sjukdomar och impulsköp man skulle få väck.

[aammE]
4/6/10, 8:13 PM
#40

#30 Det är inte uppfödare som som lämnar djuren till Djurmagazinet, utan grossister som föder upp (Läs: massproducerar) olika djurslag till affärerna. Sedan FINNS det ju uppfödare som lämnar ungarna de inte får sålda där, men det är ju en annan femma.

Strumpa
4/6/10, 8:21 PM
#41

#40 Det finns även uppfödare som säljer alla djur som inte behålls direkt till djuraffär, bara för att de enbart sparar de med bäst typ och färg och inte "orkar" leta privatköpare (har läst diskussioner på Kanin-net om detta där folk har berättat det, så det är inget jag bara tror). Vissa avlivar iofs de kaninungar som inte ser "rätt ut" för aveln direkt…

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
Papaya
4/6/10, 8:33 PM
#42

Men att kaninerna avlivas efter ett år är ju i alla fall bättre än att den skulle få sitta där ytterligare ett. Tycker jag i alla fall.

Jag tycker också att djur inte borde få lov att säljas i levande form i zoobutiker. Oavsett djurart så finns det ju uppfödare i de flesta delar av landet och det är ju inte så jättesvårt att hitta det man vill ha. Dock finns det zoobutiker som har bättre hand om sina djur än andra, som med allt annat. Jag tycker det är synd att inte zoobutiker har samma möjlighet att neka intresserade köpare om de verkar olämpliga, så som en uppfödare har. Då kanske kaninen hade sluppit typen som kommer in i zoobutiken som vilken annan butik som helst för att köpa en födelsedagspresent åt sitt barn som fyller år imorgon. -.-

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Rorvers
4/6/10, 8:37 PM
#43

Jag tycker INTE att man ska sälja djur till Djuraffärer om man inte kan ha kvar dom elr nåt annat..

[aammE]
4/6/10, 8:39 PM
#44

#41 Men det är ju knappast så att det är de enda djuren som djurmagazinet "lever" på. Skulle inte uppfödarna göra det så skulle de få köpa av grossisterna istället. Så jag tycker helt ärligt att det är bättre att uppfödarna lämnar djuren där för då vet man att de i alla fall har haft det någorlunda bra och har lämnat mamman i vettig ålder, istället för att stödja massproduktionen hos grossisterna. Men bäst vore ju om det inte fanns djur där alls, bara listor till uppfödare.

Strumpa
4/6/10, 8:41 PM
#45

#44 Absolut är det bättre med uppfödare än grossister, det har jag inte sagt något om. Men som sagt, det är tråkigt att även det bidrar till fortsatt djurförsäljning i butik.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

[aammE]
4/6/10, 9:00 PM
#46

#45 Nja, det gör de ju inte. Snarare missgynnar det grossisterna vilket är bra.

[Nalle-]
4/6/10, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#0, Det här är vädligt OT, men jag tror jag har hittat en bild på din Lukas på min dator som jag tog på Djurmagazinet för ett år sedan kanske? :o Är inte säker, men det var väldigt likt.

[vamir]
6/24/10, 10:26 PM
#48

Har inte läst igenom hela tråden nu, men som #6 sa, jag tror dom avlivar djuren själva tyvärr… Och avlivningssättet vill jag nog inte ens veta.
På den fronten så tror jag inte dom använder sig av så mycket lagar, för vem skulle kolla upp dem så djuren egentligen avlivas rätt?
Det är sorgligt… :/

Annons:
Fralice
6/24/10, 10:54 PM
#49

Hhahaha gud vad kul nr 47 :D

söt!

[Wera]
6/24/10, 11:01 PM
#50

Djurmagazinet i Mora är helt OK tycker jag, köpt en kanin där ifrån förut och min kompis med. Bara att de säger at de ska ha h-bevis men så får man det aldrig. En snubbe som jobbar där är även kass på kön, köpt två möss och båda var fel kön, min kanin skulle vara en hona men det var en hane :P Samma kille båda gångerna. Och han sa även till en barnfamilj "vi har pellets men den här gnagarblandingen är mycket godare" så då köpte dom den :P

Men annars har djuren det rätt bra, rent och fräscht och de avlivas inte vad jag vet ^^ Så det är olika.

Fralice
6/24/10, 11:04 PM
#51

Just det borde kanske säga min åsikt om min stads djur magazin.

Det är väldigt kunniga och trevliga,finns massor att köpa dock lite onördiga saker i den.

Djuren verkar må jätte bra!

Rexkanin
6/24/10, 11:18 PM
#52

Jag har varit på Djurmagazinet/Djurkompaniet i Norrköping och där luktade det äckligt och många av kaninerna hade diarré xP

Men även Grizzly i Haninge har sålt en kanin med bettfel till min kompis vilket inte heller är OK!

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Valkyrie
6/24/10, 11:28 PM
#53

Gillar inte djuraffärer, inte djurmagazinet och arken zoo!
Men de utan djur brukar vara väldigt bra, även de med bara fiskar.
arken zoo har även 1 liters akvarium (om inte mindre) till sina kampfiskar…
Djurmagazinet närmast mig kan också vara otrevliga och göra så man känns dålig.
Jag var inne på djurmagazinet med min första kanin Kasper då jag inte lärt mig klippa klorna själv och han var sprattlig. då säger de " hahaha och du tror att de här behöver klippas? inte alls långa…"
Sedan åkte jag till en annan djurmagazinet, en mindre affär där de är underbart trevliga och de sa " jamen de här kan vara bra att få klippas, gör så ont när de råkar riva till en"
Samma sak med min ödla " hahaha  de här klorna behöver de ju för att klättra med, gud vad fet hon är… henne måste ni banta"

USCH säger jag bara!

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

NinniH
6/24/10, 11:29 PM
#54

De djurmagazinet jag varit inne i har varit väldigt bra.
I ena var de väldigt noga med att ex råttor såldes minst två, om inte så skulle det finnas råttor redan i hemmet.
Maten är riktigt bra och personalen trevlig och kunnig.

Så det beror nog lite på vilken butik man kliver in i.
Det verkar vara ett jäkla "lotteri" med hur personalen och butiken är.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Rexkanin
6/24/10, 11:34 PM
#55

#53 Ja, vissa är rent sagt hemska :(

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Annons:
Lady-X
6/24/10, 11:36 PM
#56

Ursäkta, men gud vilken dubbelmoral! Vad har ni på mackan varje morgon då? Säkert ett djur av ngt slag, eller? Bara för att de är ulliga och gulliga är det inte värre än med andra djur som avlivas som är friska. Att avliva kaniner som inte blir sålda efter ett år istället för att ge bort dem är att ta ansvar anser jag. Det finns kaniner som föds upp enbart i syfte att ätas, likväl som andra djur. Kaninerna på zoo har fått en chans att bli någons sällskapsdjur i alla fall. Att ge bort dem till ngn som inte vill bemöda sig att betala för ett djur som kostar 300 kr är ingen bra idé över huvudtaget. Herregud, folk avlivar kaniner av sämre anledningar än Djurmagazinets. Hela tiden. Kaninen far inte illa av att avlivas på ett "humant" vis. Den vet ju inte vad som händer. Värre att sitta ett år till i en liten bur och vänta på att bli köpt anser jag.

Valkyrie
6/24/10, 11:38 PM
#57

En gång när jag var på bromma zoo, då var det en familj som skulle köpa en guldfisk.
De pekade på en stor minst 20 cm som de ville ha i en liten petbox, som tur var sa de att nej det går inte men istället köpte de en lite mindre som fortfarande var för stor i petboxen, ingen guldfisk mår bra i en liten plast burk.
sedan skulle de ju ha mat och allt sånt nödvändigt så som medel för att stabilisera vattnet och väl i kassan blev det ju dyrt så de plockade bort massa viktiga varor…

Djurmagazinet i ***** har iaf hånat mig många gånger…

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Fralice
6/25/10, 12:53 AM
#58

Gud vad bra skrivet Lady X.

Även fast jag är på den sidan att jag vill att man gör allt för att djuret ska slippa dö. Men visst,vil verkligen ingen ha djuret så finns ju bara ett alternativ.

Men,om man letar efter fel är det de enda man hittar.Jag är jätte glad för att djuraffärer finns!

LMTninis
6/25/10, 1:00 AM
#59

har varit på¨djurmagazinet i gävle/valbo

där har kaninerna visselrigen rent o fräscht men det är hur mycket fåglar som helst som sitter i massor av burar bredvid kaninerna och de skriker som bara den , man får nästan ont i huvudet av att bara vara inne hos djuren i ca 10 min :O Så tänkt då hur kaninerna har det som sitter i det oljudet hela tiden :O Sist jag var där hade det ett marsvin tsm med en aknin och så vitt jag vet får man ju inte ha bara 1 marsvin utan ,mamn måste ha minst 2 även om den bor med en kanin

(skrev lite för snabbt så ursäkta stavfel)

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

spiritedaway
6/25/10, 1:07 AM
#60

#56 Kanske bättre att dom får somna in än att sitta kvar på en djuraffär. Fast jag tycker ju att djur inte ska säljas i affär sådär alls.

kaninjosse
6/25/10, 1:57 AM
#61

Inte för att detta var det viktiga i tråden, men i affärer måste endel försäljare erbjuda annat till varje kund.

De borde egentligen ha färre kaniner för att de ska bli sålda, o så tar de in fler när de behöver… Istället för att de ska sitta där tills de blir 1 år o avlivas "/


[aammE]
6/25/10, 12:55 PM
#62

#56 Sitter för tillfället och äter en macka med tartex och gurka, om du nu undrar. Oskyldig (Är vegan)

Annons:
Emelie
6/25/10, 8:59 PM
#63

Håller totalt med #56!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

malinroth
6/25/10, 9:34 PM
#64

#39 Zoocenter säljer djur igen, nya burar.. Inte lika fina och stora som på djurmagazinet dock.

Starfall
6/25/10, 10:48 PM
#65

Fy vad hemskt, blir så ledsen av att läsa sånt här Gråter

Däremot tror jag att det är olika från butik till butik inom butikskedjan djurmagazinet. I den djurmagazinetbutik jag handlar i ibland har alla djur det väldigt bra samt får vård om de blir sjuka. Och det är långt ifrån alla djuraffärer som behandlar sjuka djur då de ofta bara ser pengarna de kan tjäna på djuren.
Håller med om att inga djur ska säljas i butik, det bästa vore om det förbjöds och att man endast kunde köpa hos uppfödare. Fiskar är väl kanske lite svårt att göra så, men övriga djur.

En djuraffär jag var inne i idag har ett speciellt erbjudande, nämligen att man får ett djur om man köper bur! Visst, om man ändå tänkt köpa både djur och bur är det väl bra, men om man bara vill ha bur då? Det kan nog lätt bli att man tar ett djur bara för att det är gratis. Inte så genomtänkt.. Nej, det gillar jag inte :/

Fralice
6/26/10, 12:30 PM
#66

Vårt djurmagazin har bytt namn till djurkompaniet,det sa att de inte ville vara med i djurmagazinets kedja längre utan mer eget. Kanske var det sånna konstiga krav?

spiritedaway
6/26/10, 2:29 PM
#67

Ja jag håller mig då borta från djurmagazinet så gott jag kan. Visst så finns det vissa i personalen som faktiskt kan något. Men ofta så brister det i kunskapen och folk som inte kan något om smådjur får ge råd om det. 

Pratade med en granne nyligen och hon hade köpt en hankanin och ett marsvin från just djuramagazinet. När kaninen blev könsmogen började den rida på marsvinet och skvätte överallt.
Grannen sökte då råd från djurmagazinet och frågade om det skulle hjälpa att kastrera. Dom sa att det absolut inte skulle hjälpa. Hon litade på detta.
Så när jag pratade med henne så sa jag att det skulle kunna hjälpa men att det var bäst att göra det så fort som möjligt.
Sen vet jag inte om hon litade på mina råd mer än djurmagazinet. Men hon sa att det kanske vore en bra idé att pröva kastrera ändå. Nu har jag inte träffat henne på ett tag så vet inte hur det har gått.

Det personalen inte vet något om borde dom heller inte ge råd om tycker jag. + att dom sålde en kanin och ett marsvin ihop :/ Nä..Välj djuraffärer som inte säljer djur säger jag! 

Det finns så mycket uppfödare ändå så om man verkligen vill ha ett djur så går det att hitta. Visst, kanske man måste åka en liten bit, men det kan väl vara värt för att slippa köpa en kanin som fötts upp hos grossist. Och inte stödja dom som avlivar helt friska djur för att dom inte sålts innan en viss ålder. Och att inte stödja att dom oftast tar in dom så fort dom enligt lag är leveransklara.

Det finns hur många anledningar som helst varför åtminstone jag vill undvika djurmagazinet så gott det går. Jag har ingen tillit till att dom hjälper en utifrån vad som är bäst för djuren.

Wellcraft
6/29/10, 12:04 AM
#68

Djurmagazinet är jätte dåligt.

Här i norrköping ger dom hamstrarna apelsin, vilket är väldigt farligt för deras mage.

Och i burarna ligger det ruttna frukter.

En gång bodde fem råttor i en bur med endast galler bottnar, med andra ord inget ställe att bygga bo på plus att råttor enkelt skadar sig på galler.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
alwiz
6/29/10, 12:10 AM
#70

Håller med #56 och #1

spiritedaway
6/29/10, 12:12 AM
#71

#68 Då kan man ju faktiskt anmäla om det ligger rutten frukt i burarna.

Rexkanin
7/5/10, 3:55 PM
#72

#68 Det är där jag har varit och djuren mådde riktigt dåligt.

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Mysisen
7/5/10, 7:53 PM
#73

Kommer ihåg att förr sålde Arken Zoo i Linköping dansmöss.. Nu har butiken nytt namn och antagligen ny ägare, skulle tro att det är Djurmagazinet nu, men det är bara en gissning. Obestämd

Med vänliga hälsningar, Frida.
http://einleid.blogg.se/

NaimaG
7/5/10, 7:55 PM
#74

#73 Vad är dansmöss?

NinniH
7/5/10, 8:00 PM
#75

#74: Djuraffärernas påhittade namn för vanliga möss.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

NaimaG
7/5/10, 8:02 PM
#76

#75 Tänkte väll för jag satt och klurade om äns det finns möss som heter så.Skrikandes

Annons:
malinroth
7/5/10, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

lite OT kanske men tittade just på lite gamla mobilbilder på datorn och hittade en bild på Lukas(?) när han bodde på djurmagazinet :)

NaimaG
7/5/10, 10:00 PM
#78

#77 Nejmen, är det där min plutt?!FörvånadSkrattande
Hus har han där, det hade han inte när jag var där, inget vatten heller och knappt någon mat. Jag snor bilden av dig om det går bra? Skrattande

malinroth
7/5/10, 10:02 PM
#79

jag tror det… tror inte du?

NaimaG
7/5/10, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Klart det där är Lukas. Vilket sammanträffande!

malinroth
7/5/10, 10:04 PM
#81

#77 det är bara att ta den :P ok här hade han det bra iaf, tycker dom brukar ha det bra faktist :) Tycker det ser ut som hans teckning och han bodde ju där så jag antar att det är han :)

malinroth
7/5/10, 10:05 PM
#82

#80. ja det är så mycket söta små bebisar där så jag brukar inte kunna hålla mig från att fota dom lite ibland :P Han var så mysig dessutom ^^

NaimaG
7/5/10, 10:06 PM
#83

#81 Det är han, teckningen är exakt samma. Men när jag kom dit så hade han det inte bra. Minns även att tjejen som tog ut honom ur buren tog honom under magen och ett grepp om öronen.

Annons:
NaimaG
7/5/10, 10:07 PM
#84

#82 Jo han har en helt underbar personlighet.

Wellcraft
7/9/10, 3:45 AM
#85

#74, dansmöss är möss med fel på balanssinnet, vilket gör att de springer runt i cirklar. Såna missbildade djur bör avlivas, och de som äger en eller fler dansmöss är skyldig till djurplågeri

Dock brukar djuraffären kalla vanliga tammöss dansmöss, eftersom det låter roligare än "mus"

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Nalle-]
7/9/10, 1:19 PM
#86

#80,

Jag tror också jag har en bild på honom sedan han bodde på djurmagazinet :) Har redan postat bilden lite längre upp, men tror inte du såg den.

malinroth
7/9/10, 2:29 PM
#87

#86 haha vad roligt ^^

Emmetem
12/28/12, 9:06 PM
#88

På Djurmagazinet i Karlstad tycker jag att de är rätt kunniga angående kaniner och marsvin. Dock inte om råttor..

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Fridaaaa
12/28/12, 9:10 PM
#89

Djurmagazinet i Kalmar verkar vettiga, de har bra fakta, utrymme osv till sina kaniner, vad jag kunde se när jag var där sist.

Dock är det inte bara djurmagazinet som avlivar osålda och säljer saltsten mm till kunder, de allra flesta djuraffärer gör det tyvärr.

(vet att det är 2 år gammal tråd)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KaterinaPetrova
12/28/12, 9:28 PM
#90

Har inte läst hela tråden. Enligt mig så avlivar man inte ett friskt djur.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Annons:
Mannez
12/28/12, 9:45 PM
#91

Har inte läst hela tråden, utan enbart TS första inlägg.

Men enligt mig så är det helt absurt att man avlivar fullt friska djur, istället borde de försöka sälja billigare eller skänka bort till ett hem. Eller så borde de kanske minska ner på antalet djur om de är svårsålda, eller sluta helt med att sälja djur.

Djuraffären vi har däremot avlivar aldrig fullt friska djur, oavsett ålder. De dom gör istället är olika specialerbjudanden, t.ex. köp ett kaninbörjar set och få en vuxen kanin med på köpet (det som ingår i ett kaninbörjar set är en innebur på 120x60x60, hus, matskålar, vattenflaska, en påse cuni complete, leksaker, höhäck och lite annat som jag inte minns.). Det tycker jag är helt OK att de gör ifall de behöver bli av med vuxna djur, dels för att de skickar med rätt foder, en laglig bur och annat viktigt.

Sedan det här med att vissa påtvingar dem saltsten och gnagarblandning, o.sv. är också helt fel.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Pelzi
12/29/12, 12:33 AM
#92

på djur magazinet här i våran stad så rekomenderar dom cuni complete till kaniner och fri tillgång till hö och säljer bara lagliga burar och kunnig personal har dom och dom sänker priset istället för att avliva djuren. så det ÄR olika stad för stad hur dom är på djurmagasinet.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

dermot
12/29/12, 1:03 AM
#93

#90 Då hoppas jag att du är vegetarian/vegan med den åsikten. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




kyrkeliden
12/29/12, 4:40 AM
#94

Blir ledsen av att läsa detta. Dels för att jag själv jobbar på djurmagazinet och kan inte säga än att jag har kunniga kollegor. Inläggsrubriken tycker jag låter väldigt dramatisk och negativ. Och det låter verkligen som om ALLA butiker inom djurmagazinet gör såhhär. Var snäll och skilj på butik till butik och dra inte hela kedjan över samma kam. Det som är viktigt att veta är att djurmagazinet är inte ett "företag" i den bemärkelsen utan det är en kedja med fria zoofackhandlare. Det vill säga enskilda butiker kan välja att bli kopplade till denna kedja och få fördelarna med exempelvis leverantörer etc.

Som sagt alla butiker inom "Djurmagazinet" gör inte såhär. Min butik har inte ens smådjur till försäljning och policy med avlivning har jag aldrig hört.

Sen sker detta med avlivning av friska djur överallt. Hur tror ni många uppfödare gör med alla ungar som "inte blir som man önskat"? Man har olika sätt att se på saker och ting och man måste respektera andra för att de kan tänka sig att avliva djur av en eller annan anledning. Vet detta är fel forum att dra upp detta på. Menar att jag persoligen inte är emot avlivning i detta fall. Är ju faktiskt konsumenterna som gör att butiker ofta "tvingas" till att t.ex. sälja för unga djur (för att kunderna vill ha en söt liten kaninunge), eller i detta fall avliva för att djuret blivit "för gammalt". Återigen, för att folk vill ha de söta kaninungarna.

Vad gäller kunskapsnivån hos personalen tycker jag absolut man ska ha kunskap om djuren och tillbehör men alla har vi olika specialområden och kanin kanske det inte är alla som har. Absolut tycker jag att man som konsument har rätt att kräva en viss kunskapsnivå hos personalen men menar bara att det finns okunnigt folk på flera arbeten (ex. är det inte alltid lätt att hitta kunig kaninveterinär).

Kunskapen varierar och som säljare får man en del utbildning men den är långt ifrån tillräcklig. Behövs annars inga meriter för att arbeta som säljare mer än ett genuint intresse, vilket jag får hoppas alla säljare har.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

kyrkeliden
12/29/12, 4:50 AM
#95

Såg nu att tråden är ganska gammal. Men ja, min åsikt är den ovan.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Finnsan
12/29/12, 10:05 AM
#96

Djurmagazinet i Tyresö är toppen! De är kunniga, rekommenderar alltid kvalitetsfoder och jag har sett att de sänker priset på kaninen då den blivit äldre. Vet att de även köper in från uppfödare. Gillar verkligen den butiken så de ni säger är från butik till butik. Synd att ni har en mindre bra djuraffär hos er.

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Wellcraft
12/29/12, 2:01 PM
#97

Jag tycker det är helt fel med avlivning överlag (svarar flera i denna tråd..). OM inte djuret är sjukt eller om den finns en annan vettig anledning.

En kanin liksom andra djur vill leva sitt liv, även om djuret inte vet att den kommer dö av den där sprutan så är det slöseri på liv.
Vad har vi för rätt att slösa på andras liv hur som helst? Och efter det kalla oss djurvänner.
Uppfödare som dödar kaniner som inte blivit som de tänkts sig (OM det inte handlar om missbildning, medfödd sjukdom osv som kaninen faktiskt lider av) borde inte få vara uppfödare, är man djurägare så ska man ha respekt för att djuren har ett liv de vill leva.
De är inga leksaker man kan "ta bort" om man inte fått det man önskat sig, men allt för många gör så och säger sedan att de älskar sina djur och är djurvänner.

Ska vi börja skicka våra barn till slakt också när de inte fått den hårfärg man önskat sig?

Allvarligt talat tycker jag inte att man ska behöva acceptera någon som avlivar friska djur för sin egen eller affärkedjans skull, det är inte rätt och riktigt brist på respekt för djuren.

Kanske gått lite OT nu och låtit negativ, då ber jag om ursäkt.
MEN att behandla djur som varor och inte visa dem någon gnutta respekt är fel, så fel!

Djur ska inte ens kunna säljas i affär på löpande band till vem som helst… Ännu en gång, de är inga varor.
De är liv, varelser precis som vi människor.

Tycker Sverige har mycket att jobba på vad gäller djurhållningen även om den är s.k "bra".

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
AkaiTsuki
12/29/12, 2:37 PM
#98

Där jag bor är Djurmagazinet jättebra, inte bäst men inte dåligt :)

Där jag bor är det Arken zoo som är "dåligt". De har ickekunnigpersonal, rekommenderar sådant som inte alls är bra, de har smutsiga burar och säljer saker till överpris.

I veckan var jag där och kollade in, det var en fet dvv unge med ett litet marsvin i samma bur. Det var bara den ihopsättningen kanin + marsvin och inte marsvin + marsvin. Fåglar vet jag ingenting om så där har jag inget att döma.

Min klasskamrat har även praktiserat på Arken zoo, vet inte vart i landet men de har djur i mörkt rum 24/7 som kanske inte redo att säljas eller är sjuka :(

//Joanna

Suskiv
12/29/12, 3:04 PM
#99

#97 Förutsätter att du är vegetarian.

Själv har jag inget problem med att slakta överskottet. Det är bra kött på kaniner.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

AkaiTsuki
12/29/12, 3:08 PM
#100

#99 Miljövänligt jämfört med nöt dessutom

//Joanna

Wellcraft
12/29/12, 8:44 PM
#101

#99, Ja det är jag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ellster
12/29/12, 9:46 PM
#102

Nu har inte jag läst igenom alla 101 komentarer, men jag kan säga att efter att jag läste själva artikeln så började jag nästan hata djurmagazinet!

Jag blev skitsur (ursäkta ordval) på att dom gör så!!! Alla djur har rätt till att leva, speciellt såna som sitter instängda i en djuraffär hela dagar, veckor, månader- sen om nåt djur skulle få en allvarlig sjukdom eller liknande och det är för djurets bästa så är det ju klart att man avlivar det.

Jag hatar verkligen när "djuraffärer" håller på såhär! Skrikandes

Det finns ju vissa djuraffärer som säljer djuret till ett zoo vid en viss ålder där de sedan slaktar djuret (t.ex en kanin) och ger de sedan till lejonen eller tigrarna eller liknande. Helt sjukt azzå! hur människor kan bete sig så "bara för att det är djur"!!!!


"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Mopsig
12/29/12, 9:51 PM
#103

Nej fy vad sorgligt Rynkar på näsan Finns det ingen protestlista eller liknande till detta? Man tänker sig kanske att en djuraffär ska ha lite större respekt för just djur…

Fridaaaa
12/29/12, 9:58 PM
#104

Tyvärr är detta vanligt på de flesta djuraffäreskedjor :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[CruellaDeVil]
12/29/12, 10:59 PM
#105

#94 Håller helt med… Man kan inte dra en hel kedja över en kam. I vår buik skulle vi aldrig avliva ett friskt djur. Alla kaniner och marsvin bettfelskontrolleras och vi avråder hellre folk från att skaffa djur om de inte är beredda att ta hand om dem. Alla djur finns kvar i butiken fram tills de får ett hem, oavsett hur länge de får vänta. Däremot tycker man att det är lite synd om dem som skulle ha behövt få komma till en familj och bli mer ompysslade än det man själv hinner med på arbetet.

Det känns sorgligt då man har djur som är vuxna och stora och så vill ingen ha dem just därför. Varje gång sitter kaninen/marsvinet/råttan kvar för att de yngre är mindre och sötare och har "större chans att bli trevliga husdjur"… men avliva? Aldrig. Istället försöker man pyssla om de lite äldre extra mycket så de inte liksom blir bortglömda. Kaninerna får komma ut och skutta i djurrummet då man är där och matar och pysslar om dem. Supermysigt att ha dem runt sig.

Jag har heller aldrig hört talas om att Djurmagazinet som kedja har någon policy som säger att djuren ska avlivas… Det är förtal att skriva en sån sak, vilket är en brottslig handling. Det bör man tänka på innan man pekar ut en kedja eller enskild butik/person.

Var noga med att ha korrekta uppgifter…

Fridaaaa
12/29/12, 11:01 PM
#106

Tråden är liksom 2½ år gammal?
Spela roll nu igentligen? mycket kan ändras på 2½ år :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[CruellaDeVil]
12/29/12, 11:06 PM
#107

#106 Ja självklart… men då den ändå kom upp och vi vet att vissa zoobutiker avlivar friska djur så är det väl värt att kommentera då folk läser den igen tycker jag. :)

Fridaaaa
12/29/12, 11:07 PM
#108

#107 Var inte så jag menade eller skrev :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[CruellaDeVil]
12/29/12, 11:11 PM
#109

#107 Oki. :) Du får gärna skriva hur du menade?

BeccaTilda
12/30/12, 1:14 AM
#110

En sak jag har tänkt på när jag varit på djurmagazinet i min hemstad.. Där har de kanin hanar, som varken är syskon eller lika gamla i samma små burar, mellan 2-4 hanar mellan 4 mån-9 mån ca.. Hanarna har bit märken och det ligger blodfläckar i buren..

Sist jag var där Fanns det en stackars sibirisk hamsterhona som ständigt blev attakerad av en anna hona… hon bara låg och skrek stackarn!!! SKREK verkligen :(

Hur kan detta vara okej? Hur gan uppfödare sälja sina kaniner till en affär där djuren får vara i samma bur som andra som inte är av samma ålder??

Själv köpte jag min kanin från djurmagazinet för snart 3 år sedan, då hade han ett stort bit märke på ryggen. Det var för att de hade "busat lite" sa personalen. Han och den andra hanen försökte ständigt sätta på Nicke som satt i ett hörn och var livrädd :(

Fridaaaa
12/30/12, 9:17 AM
#111

#110 Det hade jag utan tvekan anmält! På direkten…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ellster
12/30/12, 9:23 AM
#112

110# det är ju verkligen djurplågeri!!!

man får faktiskt ha respekt för djuren o försöka hjälpa dom!

P.S: din kannin hade tur att bli köpt! Flört


"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

[singoalla2]
12/30/12, 10:22 AM
#113

Djurmagazinet i Örnsköldsvik avlade på flertal marsvin nere i källaren utan tillstånd. Ville bara skriva av mig det,

Började just tänka på en sak! På Djurmagazinet som är en bit ifrån jag bor så finns det en blå Dvärgvädurs hane och jag frågade om man kunde få honom för halva priset då han inte blivit såld och det gått ett flertal månader, de svarade att jag kunde få köpa honom för halva priset, men då måste jag komma innan jul för annars så kommer den inte finnas kvar sen…något sådant sa dom till mig ca en vecka före jul.Vet inte om de menar som på att de kommer avliva djuret eller ta bort den från själva djuraffären??? Blir orolig!

[singoalla2]
12/30/12, 10:25 AM
#114

Min kompis sålde en marsvinshane till djurmagazinet, dom stoppade ihop hennes hane med 8 andra hanar som var i olika åldrar… Hoppas någon snäll människa har köpt hennes marsvin o de andrá………

BeccaTilda
12/30/12, 12:53 PM
#115

#111 Var ju kanske 4 veckor sedan om inte mer, måste nog gå dit en gång till och kolla om det är bättre/sämre/likadant och prata med personalen först.

Sist fick jag ingen direkt uppmärksamhet när jag ville prata med dem, så blev feg och kände mig dum och ville inte störa dem. Och så hade jag bråttom.. Ångrar ordentligt att jag inte gick fram till dem och sa typ: HUR KAN NI HA HANAR I DENNA ÅLDERN I SAMMA BUR?! OCH LÅTA DENNA STACKARS HONAN PLÅGAS!?

Feg man är när det gäller, hade jag haft med mig någon hade jag definitivt sagt till!!

#112 Ja, var ju tvungen att köpa den lilla stackaren! Tur att jag hade med mig en vän (eller kanske synd), annars hade jag köpt alla….

[CruellaDeVil]
12/30/12, 2:23 PM
#116

#110 Anmäl! Du har definitivt stöd av lagen där!

BeccaTilda
12/30/12, 3:05 PM
#117

#116 är så dålig på alla regelr, men vad kan jag försvara mig med? om de säger att de har rätt djurhållning?

tesushie
1/8/13, 1:28 PM
#118

i valbo har nu djur magazinet gått i konkurs vad kommer hända med alla djuren de blir säkert avlivade stackarna tänker allra helst på alla söta små  kaniner en del är precis 8 veckor bara det är fruktansvärt om de blir avlivade ju :( känner lie extra för de kaninrna då några säkert är syskon till min jag köpte där ifrån.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Annons:
[Kanintokan]
1/8/13, 3:49 PM
#119

Hemskt och vidrigt.

[Tilde]
1/8/13, 4:57 PM
#120

Usch!! Jag och min sambo brukar varna folk inne i djuraffren för dåliga saker som affären försöker sälja till dem. Vi säger också till om det är överpris på reptiler eller liknande och tipsar köparna om att istället ta kontakt med en privat uppfödare. Tungan ute

Cafesinner
1/27/13, 9:13 PM
#121

Gillar dem inte heller.. väldigt oproffsiga:/ Är hamsterägare själv och dels säljer de den typen av hjul som alla vet är väldigt farliga, plus hamstervadd i mängder (som hamstrarna stympar benen på grund av!!)… När jag skulle köpa saker till min fösta hamster så rekommenderade hon ett ALLDELES för litet hjul, och när jag valde det stora var hennes argument att det egentligen var för "större djur, som till exempel ökenråttor"… öh… Förutom att guldhamstrar är Större än Ökenråttor… .__.

Fridaaaa
1/27/13, 9:20 PM
#122

Man kan inte dra alla butiker över en kam.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cafesinner
1/27/13, 9:23 PM
#123

Nej men många.. måste ju finnas krav på hur utbildad personalen skall vara.. och vi som "klagat" i denna tråd talar inte alla om samma butik.

Fridaaaa
1/27/13, 9:25 PM
#124

#123 Jag har inte sagt enbart till dig, skrev allmänt i tråden.
Finns tyvärr inte många krav för att få jobba i en djurbutik, däremot måste du ha zoocertifikat om du ska äga och driva en djuraffär med levande djur i. Man måste inte ha det för att jobba där tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cafesinner
1/27/13, 9:28 PM
#125

Nej jag vet att det inte var bara till mig, menar bara att det är inte som att vi säger att alla deras butiker är kassa för att en av dem har outbildad personal.. gäller fler än en.

Annons:
Fridaaaa
1/27/13, 9:30 PM
#126

#125 Skriv vilken du talar med, underlättar :)

Dock är det mer än djurmagazinet, är ett vanligt problem på nästan alla kedjor tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cafesinner
1/27/13, 9:32 PM
#127

126 - sorry haha.
Jo tyvärr… men det är dem jag har mest erfarenhet med. Och av de 4 jag handar från är de mest okunniga iaf..

Alexandraglykofrydis
7/29/15, 12:34 PM
#128

Jag tycker det är helt sjukt att dem går efter djurens ålder om de ska avliva dem eller inte! Jag har själv märkt att djurmagazinet i handen inte alls är bra! När jag köpte min hamster där så sa de att han skulle få smådjursblandning vilket jag senare märkte att han inte mådde bra av och blev tjock av! När jag köpte min sköldpadda så sa de att han skulle få ett särskilt torrfoder och en bur som man kunde se in och ut från. Han växte otroligt snabbt och vi märkte sedan efter att ha läst lite noggrannare att det var mat för en vuxen sköldpadda. När vi var hos veterinären senare ( pågrund av en annan andledning ) så sa hon att de absolut INTE ska ha glasburar som de kan se ut från utan de ska ha burar som de inte kan se ut genom väggarna för att de annars blir svettiga. Jag har dock märkt att djurmagazinet i Tyresö är mycket bättre och vet mer om djuren! Djuren har även större burar där!

Alexandraglykofrydis
7/29/15, 12:34 PM
#129

Stressade*

Twix<3
6/30/16, 4:17 PM
#130

Här i Göteborg finns det en hon kanin som är mist 1 år. Hon är en stor och fin dvärg kanin som är lejon manad. Hon bor själv och är mycket snabb, busig och social. När vi kom fram till buren kom hon var och nosade. Om dom avlivar henne blir jag galen! Om jag kunde så skulle jag adoptera henne för hon är den sötaste i världen! Har själv en kanin som är ungefär 1 och ett halvt år. Han är från en uppfödare ungefär en halvtimma från Göteborg. Jag tror absolut att det är skillnad på uppfödare och en zoo affär. På djuraffärer kan vem som helst jobba oavsett kunskaper. Jag var på en djuraffär och kikade in hos kaninerna. Där stod burarna på varandra, det är helt ok. Dom hade mat, vatten och leksaker. Djur magazinet har glas burar, så att man ser dom bättre. Dom har ljus, vatten, mat och hus. Jag tycker dom har det bra men visste aldrig att dom skulle avliva dom efter 1 år….

Jag såg också 2 små kaniner som kanske var 6-8 månader. Om dom försvinner vid 1 år blir jag väldigt ledsen. Dom är så söta och busiga och förtjänar ett bra liv.

[MiraForever]
6/30/16, 5:18 PM
#131

Har köpt en kanin från djur affär:( Alltså Djurmagazinet i Malmö. Några månader senare träffade jag en jätte trevlig tjej som jobbade på Djurmagazinet. Jag frågade om dom fick djur från Imazo och hon sa nej! Och att hon hatade Imazo.

Upp till toppen
Annons: