Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1748 ggr
Lady-X
7/15/10, 2:53 PM

Ensam utekanin - hur mkt tid måste man ägna den?

Hur mycket tid anser DU att man måste ge en utekanin som lever ensam för att den ska ha ett drägligt liv? Var specifik om tiden.

Annons:
[Wera]
7/15/10, 3:29 PM
#1

Det är lite klurigt, beror på hur social kaninen är också. Om den tycker om socialt umgänge osv. Jag anser också att det beror på hur mycket kaninen får komma ut och röra på sig i en "rasthage"/gård där den kan undersöka och springa själv, eller också i huset.

Våra kaniner får aldrig socialt umgänge vardagligen med någon människa mer än när den ska ut och in i hagen och när den matas och kanske blir klappad en snabbis iomed att dom bor hos min mamma under sommaren och jag bor i lägenhet. Men mina kaniner  är sociala och inte nå skygga ändå. Så jag anser inte att de behöver massa gos varje dag. Men någon gång i veckan kanske. Mer naturligt och roligare för dom att få springa i någon stor Hage eller i sele. När kaninerna bor hos mig i lägenheten (på vintern) får de inte så mycket mera gos än vad dom får hos mamma heller. Istället springer dom lösa i vardagsrummet någon timme var om dygnet (tre kaniner som turas om) och på balkongen.

Men om du vill ha en specifik tid så skulle jag säga inte mer än 30 min/en timme om dagen behövs.

Lady-X
8/23/10, 12:25 AM
#2

Puffar upp min gamla tråd!

Julip
7/6/15, 3:01 PM
#3

Gammal tråd men ändå :) Jag skulle väl säga att det beror litegrann på kaninen, hur social och kontaktsökande den är. Men oavsett det så behöver den få komma ut i större utrymmen och få skutta av sig varje dag. Jag tycker man ska lägga ner allra minst 1h/dag på sin kanin utanför buren, och då är det ändå ganska lite. Ju mer desto bättre :)

Upp till toppen
Annons: